Weer wat onderzoeken later… Pasta scampi

Hey,

Veel lekkere gerechten zijn er nog niet verschenen hé? Ik heb dan ook de laatste tijd nog niet veel lekker gegeten. Op dit moment wordt ik bijna van alles ziek. Zelfs de basics zijn soms een uitdaging. Ook komen daar dan nog es de nodige onderzoeken bij, waarvoor ik meestal nuchter op bezoek moet in het ziekenhuis… Dat alles heeft er dus voor gezorgd dat Dave voornamelijk fastfood en opwarm maaltijden heeft gegeten. Niets om echt trots op te zijn dus.

Daarom dacht ik, om toch van start te gaan, ik steek er alvast een oud gerechtje in. Niet echt een super topper, maar gewoon goed voor ’s avonds na een drukke dag. Het is een schoolvoorbeeld van wat ik “kastkoken” noem. Ik ben superfan van kastkoken. Bijna al mijn kastkookreceptjes staan binnen de 15 min op tafel. Ideaal voor na een drukke dag, als je zo niet echt zin hebt om nog uren achter de potten te staan. Iets speciaals zonder speciaal te willen doen!

Kastkoken: kasten opentrekken en koken met wat je vindt. Vaak vul ik mijn kasten speciaal aan voor zo’n gelegenheden

Spirelli scampi met geroosterde groenten.

Behoor je tot die groep mensen die in de week niets speciaals klaarmaakt omdat dat teveel moeite vergt? Probeer deze dan ‘ns in het weekend en je zult versteld staan door de eenvoud. Daarna komt hij zeker regelmatig terug op je weekmenu!

Ingrediënten voor 2 personen:

  • zo’n 200gr gegrilde pangroenten, diepvrieszak (ong 1/4e zak)
  • 1 sjalotje
  • olijfolie met look
  • 35gr dubbel geconcentreerde  tomatenpuree (ik gebruik 1/2e schelpje van Cirio, “Superchirio”. Superhandig met z’n opentrek lipje. Geen gedoe en de rest gaat gewoon de frigo in)
  •  150gr spirelli’s
  • 8 kleine diepvries scampi’s (in mijn diepvries zitten 2 soorten, grote met schaal en kleintje, zonder schaal, staart of darmkanaal. Je raad het al, hiervoor gebruik ik dus de laatste soort)
  • 30 ml room als die openstaat en anders wat melk. (als je net als mij zonder lactose leeft, gebruik dan soja room. Geen soja melk, deze is te zoet. Op dit moment mag ik noch lactose noch soja eten en daarom doe ik het nu met wat kookvocht van de spirelli’s en geloof me dat werk ook prima!)
  • kruiden enzo: zout, peper, currypoeder en ev paprikapoeder.

Voila, allemaal zaken die in mijn kast/diepvries klaarstaan. Geen gedoe, niet winkelen. Ben je er klaar voor, de 10 min starten nu:

  1. Warm water aan de kook brengen voor de spirelli’s, doe hier een goeie kap zout in. Niet met het strooi vatje, maar met het giet gat.
  2. Terwijl je wacht tot dit kookt, gooi de scampi’s in wat lauw water om ze te spoelen, laat ze gewoon even in het water liggen.
  3. Normaal doe je dit zo snel dat het water nog steeds niet kookt :) Dus je kunt het sjalotje beginnen fijnsnijden
  4. Doe de pasta in het water en zet een wekkertje, dit wordt je timing!
  5. Zet een grote pan op het vuur, op een middelhoog vuur, bij mij zo’n 7/9 doe daarin een eetlepel van de olijfolie met look en fruit daarin de sjalot aan.
  6. Doe de pangroenten hierbij, roer goed en zet het vuur wat lager (6/9)
  7. Haal de scampi’s uit het water en leg ze op een velletje keukenrol.
  8. Voeg aan de pan met de groenten de tomatenpuree toe + wat melk (of kookvocht van de spirelli’s)
  9. Draai de scampi’s om zodat de andere kant ook droogt en kruid de droge kant met goed wat currypoeder (ong 1tl)
  10. Gooi ze erbij in de pan en kruid af met goed wat peper en ev wat paprikapoeder.
  11. Bij mij zijn nu zo ong mijn spirelli’s klaar. Ik giet ze af en gooi ze erbij.

Als alles goed is heeft Dave ondertussen wat borden op tafel gezet en kunnen wij aan tafel gaan. Ook heel lekker met een fris glas witte wijn. Jammergenoeg zit dat er op dit moment voor mij ook niet meer in.

Hieronder een voorbeeldje van hoe dit er bij ons uit zag, vorige week maandag. Heb je reacties of dit zelf geprobeerd… Laat het zeker weten!

Ann-Sofie

Pasta scampi en gegrilde groenten.

Pasta scampi en gegrilde groenten.

2 gedachtes over “Weer wat onderzoeken later… Pasta scampi

  1. Ook ik ben een fervent kastkoker; vnl. wanneer ik op zondag besef dat ik eigenlijk naar de winkel had moeten gaan. Vaak eindig ik met iets in een witte roux, pasta en een diepvries-groente.

    • Hey Frederik,
      Zondag is inderdaad de ideale kastkookdag :) bij ons gebeurd het ook vaak dat we lang gewerkt hebben en dat er gewoon geen winkels meer open zijn. En als je in een dorp woont en niet elke keer frietjes wilt eten…
      Bedankt voor je reactie.
      Ann-Sofie

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

