Heerlijk, pittige, paprika-gember-soep

Ik weet het, het klinkt niet alledaags, paprika en gember, samen in een soep. Maar probeer het zeker ‘ns. Je zult het zeker vaker maken.

Mijn familie eet graag soep, dus maakte ik hem als voorgerecht op moederdag. De resten vries ik in, bv voor op m’n werk.

Paprika gember soep

Gisteren was ik in Gent aan het werken. Deze foto is daar genomen, zo rond 11u30 :)

Ik heb deze soep voor het eerst gemaakt, de dag na een etentje. Ik had een stuk gember gekocht, maar zoals altijd heb je steeds een groot stuk over. Daar wou ik dus iets mee maken.

Ingrediënten voor ong 6 personen, ong 1,2 l soep:

  • 1/2 zak diepvries paprika blokjes
  • 2 cm gember
  • 1 grote sjalot
  • 3 el olijfolie
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 75cl water
  • een groentenbouillonblokje
  • optioneel: 1 pepertje, zonder zaadjes (ik heb hem wel es gemaakt mét zaadjes, maar voor Dave was dat toch ietsje te pikant)

Bereiding:

Ik probeer met mijn handen zo min mogelijk aan het pepertje te komen (dat geeft steeds problemen) daarom maal ik het meestal fijn met een mini blender.

Ok nu kunnen we echt starten. Maal het pepertje fijn, samen met de gember en sjalot, doe er wat olijfolie bij om het echt fijn te krijgen.

Doe de rest van de olie in de pan en stoof het ‘goedje’ daarin. Doe de paprikablokjes erbij, laat even op staan tot alles zacht is. Dan de tomatenblokjes en het bouillon blokje erbij. Laat dit 5 minuten al roerend opstaan. Giet dan het water erbij.

Laat de soep 15 min zachtjes pruttelen. Mix ze daarna mooi glad.

Als extra’tje doe ik er soms wat blokjes verse paprika in. Laatst heb ik een oranje paprika in fijne blokjes halfzacht gekookt en vlak voor het serveren erbij gedaan. Voor de niet lactose intolerante mensen kan een scheutje room ook zorgen voor een mooier bord.

Oh ja, maak je hem voor een meer traditioneel publiek. Verkoop hem dan vooral als paprikasoep! Als ik tegen m’n papa zou zeggen dat het met gember is, zou hij na 2 lepels zeggen dat de gember te sterk smaakt. ;)

2 gedachtes over “Heerlijk, pittige, paprika-gember-soep

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

