Eindelijk echt zomer – tijd voor pastasalade

Eindelijk mooi warm weer. De beloofde 35° daar heb ik niet veel van gemerkt, maar we waren er wel op voorbereid. Gisteren heb ik nog snel voor het slapen alles klaargemaakt om vandaag een pastasalade mee te kunnen nemen. Zodat ik Dave vandaag kon verrassen.

Pastasalade

Pastasalade.

Dave had deze avond z’n laatste les van dit schooljaar. Hij moest werken tot 18u en z’n les begon om 18u30. Veel tijd heeft hij dus niet over. Daarom heb ik hem verrast met een pastasalade op z’n werk.

Ingrediënten voor 2 rijkelijke porties en een potje voor morgen middag:

  • 150gr spirelli’s of mini strikjes of …
  • 1 bakje kippefilethaasjes
  • 150gr kerstomaatjes
  • 1/2e komkommer
  • 1 rode ui (meestal gebruik is 1/2 bosje lente ui, maar de winkel had er geen meer)
  • olie en azijn (ik gebruikte olijfolie met basilicum, olijfolie met look, sherry azijn en vijgenbalsamico)
  • kippekruiden (ik gebruikte tandori en curry)
  • extra’s zoals geroosterde pijnboompitten en rozijnen
  • normaal voeg ik hier ook nog paprika (of geroosterde paprika) en basilicum aan toe, maar ik had er geen in huis
  • als je kaas mag eten, probeer het dan zeker es met geraspte mozarella, heerlijk!

Gisteren avond heb ik de kip met extra veel kruiden gebakken terwijl de pasta kookte. Gebruik meer kruiden dan normaal, je zal de kip koud eten, dan smaak je de kruiden een pak minder. Ook heb ik de tomaat en ui al gesneden en in de definitieve pot in de frigo gezet. Als de pasta klaar was, gewoon het water afgegoten en er wat olie opgedaan. Zo plakt het niet te veel aan elkaar. Dit heb ik gewoon zo op laten staan, zodat het koud was tegen morgen. De kip net hetzelfde, gewoon zo op het vuur laten staan, in de pan.

Deze ochtend, na het ontbijt heb ik de kip in fijne stukjes gesneden. Dat gaat een pak makkelijk als de kip al gebakken is ipv ervoor. En die samen met de pasta bij de tomaat en ui gedaan. De komkommer fijngesneden en er ook bij. Net als de rozijntjes en pijnboompitten. Klaar!

De olie en azijn heb ik meegenomen naar m’n werk (en uiteindelijk naar Dave z’n werk) om dat ik vind dat het lekkerder is als het er net op is.

De restjes, daar doe ik morgen een zakje sla bovenop en ik heb weer eten voor morgen :)

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

