Oosterse wokschotel met varkensreepjes

Ja, inderdaad een eeuwigheid geleden. Maar ik ben terug en start met onze lunch van deze middag, gewokte varkensreepjes.

oosterse wokschotel met varkensreepjes

Ingrediënten voor twee:

  • een half pakje rijstnoedels (125gr)
  • 2 varkensmedaillons, in fijne reepjes gesneden
  • 1 paprika, geschild en in reepjes gesneden
  • citroengras, ik had nog een potje fijngesneden opgelegd citroengras staan.
  • 1 klein teentje look
  • 1 rood pepertje
  • soja scheuten, ik heb 125 gr gebruikt
  • oestersaus, ik gebruik er eentje waar uitdrukkelijk op staat dat hij geen MSG bevat.
  • een klein beetje chinees 5-kruiden poeder

Nu ik het zo oplijst lijkt het veel en veel werk, maar eigenlijk gaat het erg snel. Zorg dat je groentjes gesneden klaar staan, hou de kruiden bij de hand en kook het water alvast voor de rijstnoedels. Echt het is snel klaar :) je zult me dankbaar zijn dat alles zo dichtbij staat.

Verwarm de olie in een warme wokpan, ik gebruik meestal speciale wokolie die heel heet kan worden. Eerst gaat de look en het pepertje erin. Daarna de paprika reepjes en het citroengras. Roer de hele tijd, waan je een echte Chinese wokmaster :) meteen na de groenten kunnen de varkensreepjes erin, kruid dan ook bij met 5-kruiden poeder en natuurlijk peper en zout. Als je de soja scheuten in de wok gooit, dan kunnen de rijstnoedels in het water. Deze hebben meestal niet zo lang nodig en je wil ze niet overkoken! Blijf roeren in je wok, deze staat nog steeds heel hoog, door te roeren, vermijd je dat alles aanbrand. Op dit moment doe ik meestal een soeplepel (zo’n grote, voor soep uit te scheppen) water van de noedels in de wok. Dat maakt de soja iets sneller zacht. Ok ’t is bijna klaar. De afgegoten noedels mogen bovenop je wokschotel en doe daarop een 5 tal eetlepels oestersaus. Dit heeft een zachte fluwelen smaak en is zeer  belangrijk voor de smaak van het gerecht. Door dit bovenop de rijstnoedels te doen nemen ze het meeste van de smaak op. Nu nog alles goed doorroeren en klaar!

Smakelijk.

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

