Macaroni met kaas en hesp

Deze heerlijke portie comfort food werd al snel één van Dave z’n favorieten bij ons thuis. Dus toen we samen gingen wonen, wou ik deze klassieker ook onder de knie krijgen. Blijkbaar met succes, ik heb hem namelijk ooit tegen m’n mama weten zeggen dat hij die van mij toch iets beter vind. Maar de laatste tijd kreeg ik klachten dat er te veel variatie op de smaak zat. Daar heb ik naar geluisterd. Daarom doe ik het nu niet meer puur op gevoel, maar met vaste hoeveelheden. Tijd dus om het eens neer te schrijven.

mac and cheese


Ingrediënten voor twee grote porties:

  • 20g boter
  • 20g bloem
  • 200g gemalen emmentaler, of een lactose vrije kaas natuurlijk
  • 200g macaroni
  • 4 grote schellen ontvette hesp
  • 1/2l melk, als je geen melk verdraagt, probeer dan zeker es de mild van Alpro, super lekker voor in een kaas saus.

Ik start met de pasta te koken en de kaassaus te maken. Voor de kaassaus smelt ik de boter en doe er als deze helemaal gesmolten is de bloem bij. Dit staat even op tot het mooi droog is en er een nootachtige geur van komt. Hierbij voorzichtig de melk, eerst een klein beetje, kloppen, nog wat, kloppen, tot je weer een vrij liquide mengsel hebt. Dan kan de rest van de melk erbij. Kruiden met peper, zout en nootmuskaat. Even laten opkoken en dan meteen van het vuur halen. Dan doe ik 3/4de van de kaas erbij en laat dit even staan tot de kaas gesmolten is.

De pasta is ondertussen aan het uitlekken in een vergiet, tijd om de hesp te snijden. Ik doe dit in vierkantjes, maar de vorm kies je natuurlijk. Dit alles past perfect in m’n potje. Als je op de bodem eerst was saus doet en daarna in laagjes de macaroni en de hesp, dan kun je de hesp mooi los roeren. Anders plakt dit wat samen en het je er veel werk aan. Daarna giet ik voorzichtig de saus erover, telkens tussenin doorroeren, zodat hij goed overal zit. Nog de kaas erover en 10 minuutjes onder de grill stoppen.

Heerlijk! En makkelijk op voorhand klaar te maken. Doe het kaaslaagje er bovenaan nog niet op als je het in de frigo stopt. Verwarm in de microgolf en dan met da kaas in de oven… Als dit nog niet tot je klassiekers behoort, maak het klaar en geniet ervan!

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

