Pasta carbonara

pasta carbonara


Ingrediënten voor een éénpersoonsportie:

  • 70g pasta
  • 100g gerookt spek
  • 40g goeie parmezaanse kaas, dit bepaald mee de smaak van je gerecht!
  • 2 eitjes, enkel de dooiers nodig
  • 10ml room, ik heb nu licht room gebruikt. De room kan je trouwens perfect weglaten en vervangen door wat van het kookvocht van de pasta
  • flink wat peper

Terwijl je de pasta kookt, kan je het spek bakken, kruid dit goed met peper. Peper is echt een ingrediënt van mijn pasta carbonara. Gul zijn is hier echt de boodschap. Je moet de peper duidelijk kunnen terugvinden in je maaltijd.

Terwijl de pasta opstaat kun je één dooier mengen met de room (of het kookvocht). De pasta en het spek zijn ongeveer tegelijk klaar. Als het spek klaar is mag het van het vuur, hou dit aan de kant tot de pasta klaar is. Als de pasta voldoende lang in het water heeft rondgezwommen, giet hem af, maar zorg dat de pasta niet té droog is. Het beste gebruik je dus geen vergiet. Anders wordt de carbonara straks erg plakkerig. Nu komt alles samen. Voeg het losgeklopte ei, de kaas en het spek toe aan de pasta. De pan heb ik van het vuur gehaald, maar hij is nog steeds warm. Roer dit goed. Tot het ei warm is.

Doe alles in een bord, ik strooi er dan de resterende parmezaanse kaas over en doe daarop nog een eierdooier. Die laatste eierdooier komt er niet altijd op. Dat hangt van m’n frigo inhoud en de dag af. Smakelijk.

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

