Ondersteboven Chocoladeperentaart

Toen Norah in mijn buik woonde is mijn smaak wat veranderd. Plots hou ik van dingen waar ik voordien niet voor te vinden was. Chocolade en peer, dat zijn er zo twee. Voordien nooit echt een fan en nu, ja dat smaakt me toch wel…

Ik heb al een aantal pogingen ondernomen om een succesvol gerecht te maken met deze twee lekkere ingrediënten. (Voor ontbijt zie de tip van Piet) Een cake had ik al es gemaakt, met blokjes peer erin, maar die zakten naar beneden. Dus nu loop ik al een week te denken hoe ik een lekker gebak kan maken, dat ook makkelijk te snijden is en er heerlijk uitziet. Ik vind dat ik er goed in geslaagd ben, maar oordeel vooral zelf…

IMG_20140504_200859059


Ingrediënten voor een springvorm van 28cm:

  • 50gr boter, voor bij de peren
  • 80gr kindjessuiker, voor bij de peren
  • 4 peren, ik heb conference peren gebruikt
  • 250gr boter, zacht gemaakt in de microgolf
  • 250gr zelfrijzende bloem
  • 1tl bakpoeder
  • 150gr suiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 4 grote eieren
  • 20ml melk
  • 80gr cacao poeder

Verwarm de oven voor op 180°, geen hetelucht, gewoon boven- en onderwarmte. Het is belangrijk dat je over goed op temperatuur is voor je de taart erin stopt. Veel meer dan bij een gewone cake, omdat je wil dat het mengsel meteen de hitte voelt. Bekleed daarna je springvorm met bakpapier, zo krijg je alles mooi ontvormt. Vergeet ook niet dat een springvorm geen 100% dichting heeft onderaan. En aangezien je onderin de vorm een karamel maakt, zorg je best voor nog wat bakpapier tussen je springvorm en de bakplaat.

Zoals je kunt zien liggen er op de taart schijfjes peer bovenaan, maar dit is een onderste boven cake, dus die komen eerst in de vorm terecht. Start daarom met de boter te smelten (die voor de peren) en voeg daar de kindjes suiker aan toe. Dit papje smeer je onderaan de springvorm. Straks wordt dit een lekker karamel laagje. De perenschijfjes moeten daarop komen, maar ik wacht daar nog wat mee, tot het allerlaatste moment. Zodat de peer niet bruin wordt.

Maak nu het cake beslag. Voeg de alle overblijvende ingrediënten samen en mix goed. Makkelijk hé, niekske eieren scheiden alles apart toevoegen… Gewoon samen in een pot en kloppen maar. Ik doe dit met de platte menghaak, dus niet met de klopper, van m’n KitchenAid.

Dit is het moment op de perenschijfjes in de bakvorm te leggen. Daar giet je dan gewoon het cake beslag overheen. En hop in de oven. Dit moet ongeveer een uur op 180° hebben. Prik es met een mes in het midden, als dit droog uit het midden van de cake komt, dan is het klaar.

Laat 10 min afkoelen in de springvorm en keer hem dan onderste boven op een gril. Smakelijk!

IMG_20140504_204121816

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

