Heerlijke chocomousse

Hier een snel receptje voor een heerlijke chocomousse. Die ook nog es arm is aan calorieën en geen room (dus ook geen lactose) bevat. Ideaal voor zo een avond waarop je zin hebt in iets, maar je weet niet echt in wat. En je hebt al een appel gegeten, maar dat gevoel is nog niet voorbij. Tijdens het maken kan je al es met je vinger in de pot zitten. En het moet even in de frigo, net lang genoeg om er naar uit te kijken en al een cola’tje uit te schenken. Heerlijk vullende, lekker smullen, maar toch geen caloriebom.

Lekker luchtige chocomousse zonder room

Lekker luchtige chocomousse zonder room

Ingrediënten nodig voor 4 chocomoussejes:

  • 120gr pure chocolade, ik gebruik er van 75% cacao. Maar hier aan jou de keuze, ik hou wel van die pure smaak, die lekkere bitterheid
  • 4 eitje, dooiers en wit gescheiden. Je hebt alle 4 de witten nodig, maar slechts 3 dooiers
  • 1 zakje vanillesuiker

Start met de chocolade te smelten op een laag vuurtje. Ik doe dit niet au bain marie, als je het vuur laag genoeg zet, kan het niet mis gaan. Ik heb ooit ergens gelezen, chcoolade smelt in je broekzak, grote warmte is dus niet nodig. Zet na het smelten aan de kant, zo dat je straks geen chocoladespiegelei maakt :)

Klop het eiwit op en zet aan de kant. Klop de dooiers los met de vanillesuiker, tot ze lichter worden van kleur. Voeg hier in delen de chocolade aan toe. Meng hier een deel van het eiwit onder. Spatel voorzichtig het resterende eiwit eronder. Door daarnet het eerste deel eronder te mengen, gaat dit nu makkelijker en kan je zoveel mogelijk lucht behouden. Ik verdeel dit over 4 glazen, potjes… en zet deze helemaal achteraan in de frigo. Langer dan een halfuurtje wachten wij meestal niet voor ze op te eten.

Ik heb nog een chocomousse receptje, een super luchtige instant chocomousse. Nu ik er op denk, ook deze is lactose vrij maar bevat wel room. Meer hierover later.

Zoals gezegd is deze heerlijke chocomousse gemaakt zonder room en daardoor dus volledig lactose vrij. Als je een extreme lactose intolerantie hebt, let dan wel even op met de chocolade. Koop die dan zo puur mogelijk.

Een gedachte over “Heerlijke chocomousse

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

