Maltesertaart

Ik heb weer een heerlijk receptje gemaakt vanop Noor haar blog. Als je het nog niet doet, zeker volgen! Haar recepten zijn super lekker en makkelijk na te maken met de duidelijke omschrijving. nonoskitchen.wordpress.com

Zondag had ik mijn broer en z’n vriendin op bezoek. Wij zijn net terug van onze reis en ik ben nog geïnspireerd van onze trip naar Malta. Daar hadden ze echt overal heerlijke taarten liggen. Elien en Dave eten graag chocolade. Ik en mijn broer zijn niet zo chocolade gek. Ik wou dus graag een taart bakken die voor beide in de smaak viel. Na wat zoeken kwam ik terecht op het recept van de maltesertaart.

De taart bestaat uit twee lagen chocoladetaart met daartussen chocolademousse. Bedekt met meer mousse en dan bekleed met Maltesers. Pure overdaad vond Dave het.

Het hele recept kun je makkelijk hier vinden.

DSC01863

 

Maar voor mijn eigen gemak, en omdat ik mijn de ‘custard’ zelf gemaakt heb. Het recept van de custard vind je trouwens hier.

Nodig voor de chocolade cakes:

  • 200 g suiker
  • 200 g boter
  • snufje zout
  • 200 g zelfrijzende bloem
  • 100 g cacaopoeder
  • 45 gram bakpoeder
  • theelepel kaneel
  • 4 eieren
  • 60 ml rum
  • 60 ml melk

Nodig voor de custard:

  • 1 vanillepeul of 1 theelepel vanille-extract
  • 500 ml slagroom
  • 5 eidooiers
  • 1 heel ei
  • 85 g suiker

Nodig voor chocolademousse:

  • 300 g Custard
  • 200 g boter
  • 50 g poedersuiker
  • 50 g cacao
  • snufje kaneel

En natuurlijk 4 zakken Maltesers om te dresseren.

DSC01860

Je maakt eerst de twee chocoladetaarten. Ik heb daarvoor alles door elkaar gemixed. En 28 min gebakken op een voorverwarmde oven van 200°

Zodra deze in de oven stonden heb ik de custard gemaakt. Warm de slagroom op, breng deze tot tegen het kookpunt. Klop ondertussen de eieren met de suiker op, tot je een dikkere wit gele massa hebt. Klop daar langzaam de room door en zet terug op het vuur. Hou een tweede (grotere) pot klaar. Zodra de room begint op de stijven heb ik dit in een andere pot gegooid en op een lager vuur verder geklopt. Tot het een dikte heeft als zoals je pudding zou maken. Haal van het vuur en laat net zoals de chocoladetaart afkoelen. Tip: laat de taarten ondersteboven afkoelen, zo krijg je ze mooier vlak.

Maak dan de chocolademousse door alle ingrediënten voor de mousse te mixen. En dan is het tijd om op te bouwen. Plaats een (ondersteboven) cake op de bodem. Bestrijk met de mousse en lijm er zo de volgende (ondersteboven) cake op. Bestrijk nu ook de randen met de mousse. Nu ben je klaar voor de maltesers. Ik vond dat dit snel ging met twee handen.

IMG_20140914_152353035

4 gedachtes over “Maltesertaart

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

