Roerbak varkensvlees, zure komkommer en rijstnoedels

Het is eindelijk vakantie! Eindelijk wat meer tijd voor m’n dochter, m’n man, klussen in huis en ook wel een beetje voor mezelf! Ontspannen koken hoort voor mij echt bij vakantie. Maar vandaag was dat zeker niet het geval. Ik had een recept gevonden. Snel klaar. Maar ik vergeet dan, omdat ik dat nog nooit heb gemaakt, gaat dat helemaal niet snel. En net dan laat ik nog iets vallen en koken de noedels over… Gelukkig hielp Dave me en vond ik snel de rust terug. Nadien kon ik dan ook makkelijk zeggen. Dit is eigenlijk een fantastisch receptje! Snel klaar en heerlijk!

DSC01428

 

Ingrediënten voor 2 personen + een potje (enkel vlees) voor bv oma :

  • 1 komkommer
  • 4 tl kristalsuiker
  • 1 rode peper, fijngehakt (ev te vervangen door cayennepeper)
  • 4 el rijstazijn
  • 40 ml oestersaus (Ben je zoals mij glutamaat intolerant? Koop dan oestersaus zonder MSG!)
  • 40 ml goeie soja saus
  • 20 ml zoete chilisaus
  • 1 el maïzena
  • 2 tl geraspte gember, ik koop dit in een klein glazen potje, dat blijft langer goed. Ideaal als je niet veel nodig hebt.
  • 5 bosuitjes
  • 400 gr varkensgehakt
  • 200 gr peulerwten, in schuine stukken gesneden (ik was ze vergeten te snijden en dat eet een pak moeilijker)
  • 4 el koriander blaadjes
  • 125 gr brede rijstnoedels, kijk op de verpakking voor kooktijden

Zoetzure komkommer

Haal met een dunschiller de schil van de komkommer. Ga daarna door met schillen tot aan de zaadjes. Op deze manier maak je van je komkommer lange komkommer-linten. Gooi deze in een diep bord met daarin, 2 el rijstazijn, 4 tl kristalsuiker en het pepertje. Ik had nog een fijngehakt pepertje in de diepvries zitten. Als je zo’n pakje koopt, met een aantal pepertjes. Snij dan meteen ook die andere fijn. Meestal maak je die toch nooit allemaal op voor ze slecht worden.

Roer dit goed door en laat zo staan terwijl je de rest bereid. Ik heb nog af en toe es geroerd. Volgende keer zal ik dit vijf minuten voor het opdienen wat laten uitlekken. Ik heb dit nu niet gedaan.

Het vlees

Meng de drie sauzen samen met 125ml water. Doe in een ander kommetje 2 el rijstazijn en de maïzena. Verhit wat olie in een wok en roerbak de gember en de bosui kort. Als de geur begint vrij te komen, doe er dan het vlees bij. Roerbak dit voor ong 5 min tot het brui is. Voeg dan het mengsel van de sauzen toe. Laat dit 2 min opstaan en doe er dan de peultjes en het maïzena mengsel bij. Roer goed en schep er de koriander door. Het is klaar als de peultjes zacht zijn. Dan zal de saus ook al wat gebonden zijn door de maïzena.

Verdeel de gekookte noedels over de borden en schep er het varkensvlees over, plaat de zoetzure komkommer erover.

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

