Salade met quinoa en feta

Dit recept komt van Jeroen Meus. Ik vond het toen ik op zoek was naar een warme salade. Na het uitproberen van dit recept ben ik meteen grote fan geworden van quinoa.

Dit is een erg lekkere, warme salade. Wij eten het warm ’s avonds en ik de restjes ’s middags mee als lunch. Dan eet ik het koud. Ik heb het zelfs al es gewoon gemaakt om mee te nemen.

Je kunt het ook perfect als voorgerechtje geven.

Je kunt het ook perfect als voorgerechtje geven.

Voor m’n eigen gemak noteer ik hier even alles neer. Je kan ook op de foto van Jeroen klikken, dat brent je naar de link met zijn volledige recept en z’n video. Je zult zien dat ik niet alle hoeveelheden trouw volg. Ik heb het wat aangepast naar onze voorkeuren.

Ingrediënten voor 2 personen:

  • 125 g quinoa
  • 1 groenten bouillonblokje
  • 2 lente-uitjes, in dike ringen
  • paprika’s (1 rode, 1 gele), geschild, zaadlijsten wegsnijden
  • courgette, geschild en ontpit, in dobbelstenen gesneden
  • rode ui, in ringen gesneden
  • 50 g zwarte olijven (ontpit), gehakt
  • 1⁄2 limoen
  • 200 g fetakaas
  • 1/4 bussel basilicum, fijngesneden
  • platte peterselie, fijngesneden
  • kruiden: paprikapoeder, cayennepeper, komijn

Kook de quinoa in een pot, volgens de verpakking. Doe in het water een groenten bouillonblokje. Ik kook altijd met te veel water en giet de graantjes dan door een zeef.

Snij de paprika in grote, grove stukken. Stoof de uiringen en paprika stukken in een pot. Doe er na 2 min de courgette bij. Roer regelmatig. Doe er vervolgens de kruiden bij, naar smaak.

Meng alles door elkaar en kruid bij met peper en zout.

Vul de borden en brokkel de feta kaas erover. Werk af met gerapte limoen zeste en een beetje limoensap.

Als je een lunch klaar maakt, wacht dan met de kaas en de limoen.

Schermafbeelding 2014-11-03 om 20.30.19

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

