Luchtige schuimpjes

Ik vind schuimpjes fantastisch. Ik ben fan, voornamelijk van de kleintjes, liefst nog wat zacht van binnen. Mijn broer heeft liever grote, helemaal droog van binnen. Laatst kwam ik en recept tegen van Rudolph Van Veen. Sindsdien is elk excuus goed genoeg om een nieuwe portie schuimpjes tevoorschijn te toveren. En dan bedoel ik echt, elk excuus… zoals: we hebben morgen bezoek, het is zondag of ik heb enkel een eigeel nodig :)

DSC02018

 

Dit is het basisrecept voor 12 grote meringues:

  • 4 eiwitten
  • 125gr fijne kristalsuiker
  • 125gr poedersuiker, gezeefd
  • 10gr maïzena, gezeefd

Klop de eiwitten met een snuifje zout luchtig. Voeg heel erg langzaam, al kloppend, de kristalsuiker toe. De suiker lost op in het eiwit. Klop dit tot het eiwitschuim stevige pieken vormt. Spatel tot slot de poedersuiker en maïzena erdoor. Dit zorgt ervoor dat het later z’n vorm behoud.

Nu ben je klaar om er gelijk welke vorm mee te maken, zo groot of klein als je maar wil. Grote artisanale ringen voor een pavlova of traditionele grote meringues of kleine schattige schuimpjes. Op onderstaande foto zie je wat ik gemaakt heb van 1 eiwit. Vlak voor het de oven in ging.

DSC02016

Dit was simpel tot nu toe hé. De truc zit hem dan ook in het bakken. Hoewel het helemaal niet moeilijk is. Je moet gewoon geduld hebben. Tip: verwarm de oven goed voor!

Wil je nog wat zachtje schuimpjes, dan zijn er twee opties. De snelle manier: 30 min op 110°. De trage manier: 3u op 80° bij de tweede methode blijft je schuim mooi wit. Ik gebruik dan ook meestal die methode.

Voor hard droog schuim ga ik als volgt te werk. Verwarm de oven op 110°. Bak de schuimpjes een uur. Zet daarna de oven uit, zonder de deur te openen. Laat dit zo een hele nacht staan. De volgende ochtend heb je mooie droge schuimpjes.

 

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

