Citroen-yoghurtcake

Mijn favoriete cake, toen ik opgroeide, was zonder twijfel amandelcake. Het is een erg simpele alles-in-één-cake die zich baseert op volumeverhoudingen in plaats van op gewichten. Ik maakte dit vaak samen met hulp van mama en daarna hielp ik m’n zus. Wat de cake extra makkelijk maakte is dat er geen boter nodig was, dus geen boter smelten, maar wel olie en yoghurt.

Toen ik dit recept van Nigella Lawson zag, wou ik het dan ook onmiddellijk uitproberen.

DSC02024

Ingrediënten voor een springvorm van 22cm:

  • 3 eitjes
  • 1 potje yoghurt, dit potje is nu je maatbeker
  • 2 potjes suiker
  • 1 potje olie
  • 1 potje maïzena
  • 2 potjes bloem
  • 1 zakje vanillesuiker
  • geraspte schil van 1/2 citroen

Verwarm de oven voor op 180° en vet je vorm in. Deze cake komt best tot z’n recht in een ringvorm. zodat je er fijne schelletjes van kunt snijden. Maar ik heb dat niet dus werd het een springvorm.

Splits de eitjes. Klop de eiwitten op tot stevige pieken, zet dit opzij en ga verder met de dooiers. Doe de yoghurt en suiker erbij. Klop dit tot een luchtig, licht mengsel. Giet er dan, al kloppend, de olie bij. Doe er vervolgens ook de vanillesuiker en zeste bij. Eindig met de bloem en de maïzena, nog steeds kloppend. Spatel nu de eiwitten voorzichtig onder het beslag.

Bak dit 45 min. De cake moet droog zijn in het midden voor je hen kunt uithalen. Reken voor een ringvorm op ong 30 min bakken. Zet de cake, in z’n vorm, 10 min op een rooster. Na 10 min kun je hem ontvormen, draai de cake om en bestrooi met bloemsuiker.

Het resultaat is een lekkere, nesse cake met een frisse citroen smaak.

Ons familierecept voor de amandelcake is voor een andere keer.

Een gedachte over “Citroen-yoghurtcake

Ik zou het fijn vinden als je me een reactie nalaat!

